Poikkeusolojen harjoittelukesä

07.09.2020
Kuva: Jenny Yrjölä

Elämästä ja sen kulusta on vaikea ennustaa, ja vuosi 2020 on todistanut tämän väitteen heittämällä haasteita ovista ja ikkunoista. Monelle myös etätyöt tulivat tutuiksi, ja näin kävi myös Kiertotalous 2.0 kesän 2020 harjoittelujaksolle. Oppimisympäristöön mahtuukin monta mahtavaa tarinaa kesän poikkeusolojen ajalta. Ajattelimmekin jakaa oma kokemuksemme tämän kesän harjoittelupaikan saamisesta ja kokemuksistamme Kiertotalous 2.0 -oppimisympäristössä.

Ensimmäinen harjoittelu koronan aikana

Ensimmäisen opiskeluvuoteni lopussa ja alun into ja iloisuus vaihtuikin kevään aikana epävarmuuteen. Kuten monella, olin menettänyt kesätyöpaikkani ja tylsä kesä oli horisontissa. Orientoitavilta päiviltä oli jäänyt ajatus kummittelemaan: ”se Kiertotalous 2.0 -oppimisympäristön harjoittelu olisi mielenkiintoinen ja mahtavan kuuloinen kokemus.” Tällä ajatuksella kirjauduin Messiin ja mitä löysinkään – harjoittelupaikkoja avoinna! Ei mennyt kauan aikaa, kun kirjoitin innoissani hakemusta ja jännitin tulevaa haastattelua Piian kanssa. Hyväksyttyäni harjoittelupaikan, kesä näyttikin unohtumattomalta kokemukselta.

Kiertotalous 2.0 oli täydellinen ensimmäinen harjoittelupaikka minulle. Halusin oppia enemmän kiertotaloudesta, projekteissa työskentelystä ja analysoinnista. Alussa jännitin hieman, sillä ensimmäisen vuoden opiskelijana en tiennyt vielä paljon kiertotaloudesta ja monella muulla harjoittelijalla oli enemmän opiskeluvuosia takana. Tunne häipyi kuitenkin nopeasti tutustuttuani ihmisiin ja omaan hankeryhmään. Omat hankkeeni olivat mielenkiintoisia ja pääsin todella kehittämään eri taitoja. Yhteydenpito etätyöskentelyn aikana ryhmäni kanssa toimi hyvin ja työnteko oli mukavaa.

Ihan eri lähtökohdista, mutta samassa tilanteessa

Opiskeluissa jo kolmannen vuoden keväässä, eikä vieläkään ollut tietoa ammattiharjoitteluista. Olin hakenut työpaikkoja, mutta mistään ei kuulunut tietoa ja koronakin tuli lisänä sekoittamaan pakkaa. Ensimmäistä kertaa päädyin tutkimaan Messiä ja sieltä löysin Kiertotalous 2.0 -oppimisympäristön ja ilman aikaisempaa tietoa aiheesta päätin hakea. Haastattelukutsu tuli nopeasti ja yhtäkkiä olinkin jo mukana Kiertotalous 2.0:ssa harjoittelijana, keskellä kolmea mielenkiintoista projektia mahtavien työkavereiden ympäröimänä.

Omiin työtehtäviini pystyin vaikuttamaan hyvin ja pääsin työskentelemään itseäni kiinnostaviin projekteihin. Työkaverit ja projektit pitivät mielenkiinnon ylhäällä koko kesän ajan, eikä etätyöskentelykään tuntunut yksinäiseltä puurtamiselta. Harjoittelu antoi sopivasti vastuuta ja haasteita sekä arvokasta työkokemusta.

Kolme eri hanketta

Pääsimme molemmat mukaan REDUCES- ja Bio-Plastics Europe -hankkeisiin. REDUCES:ssa päätavoitteena oli EAKR-rakennerahaston selvitystyö ja uuden sekä vanhan ohjelmakauden vertailu kiertotalouden näkökulmasta. Bio-Plastics Europessa pääsimme päivittämään hankkeen omaa Instagramia ja keräämään eri ideoita postauksiin.

Hankkeissa oli paljon työskentelyä tietokoneen välityksellä, mutta pääsimme myös konkreettisesti tekemään töitä. Kolmas kesän projekti oli Turun vierasvenesatamassa sijaitsevan Seabin-meriroskiksen tyhjennys. Kävimme viisi kertaa tyhjentämässä meriroskiksen ja lajittelimme jätteen ja analysoimme siinä olevan muoviroskan. Viimeisellä tyhjennyskerralla oli myös mukana saksalainen tv-kuvausryhmä!

Kokemusta kertyi muun muassa analysoinnista, selvitystyön tärkeydestä ja Instagramin päivityksestä yritysnäkökulmasta. EAKR-rahoituskausi ja monet hankkeet tulivat tutuiksi kuin myös biopohjaisten muovien maailma sekä itse kiertotalous.

Kesä harjoittelijana oppimisympäristössä antoi paljon hyviä muistoja, oppeja ja kokemuksia. Vietimme mahtavan kesän harkassa Kiertotalous 2.0:ssa ja ei voi muuta kuin lämpimästi suositella kaikille kiinnostuneille.

Annika & Susanna
Energia- ja ympäristötekniikan opiskelijat