Opiskelijakokemukseni: Kesän harjoittelu

13.08.2020
Kuva: Jerome Tornikoski

Vuoden vaihteesta aina toukokuulle asti hain työ- sekä harjoittelupaikkoja ja lopulta hakemuksia kertyi kymmeniä.  Vasta kaksi viimeisintä hakemusta tuottivat tulosta. Hakemuksista toinen oli kesätyöhön liittyvä ja toinen Kiertotalous 2.0 -harjoittelupaikan hakemus. Näiden kahden itseäni kiinnostavan paikan väliltä valitseminen oli vaikeata. Kesätyöpaikasta luvattiin koko kesäksi töitä. Sen tähden aloin suunnittelemaan, että suorittaisinkin ammattiharjoitteluni kuitenkin vasta syksyllä, mutta lopulta paljastui, että saattaisin kesätyöpaikalta hyvinkin äkkiä lähteä ulkomaisen työvoiman tähden. Sain lopulta sovittua, että teen kesätöitä noin kuukauden ajan, jonka jälkeen siirryn Kiertotalous 2.0:n palvelukseen.

Harjoittelu alkoi 1.6. ja melko nopeasti meille uusille harjoittelijoille tarjottiinkin jo monen moista projektia työstettäväksi. Itselleni valikoitui Circular-Turkuun liittyvä pölyttäjäbaana-projekti, jossa tarkoituksena on suunnitella niitty tietylle alueelle. Kanssani projektia työsti myös toinen harjoittelija.

Projektin alku oli vaikeaa, sillä emme tienneet työparin kanssa, mitä tässä kuuluisi tehdä, ja toisaalta meidän projektimme ehti muuttua välillä ja sitten se muuttuikin takaisin lähes alkuperäisiin suunnitelmiin. Kun projektin tarkoitus alkoi selkiintyä toimeksiantajan puolesta, alkoi myös projektin työstäminen sujua. Toisinaan projektin epäselvyys on harjoittelun kannalta eduksi, sillä harvemmin ne asiat tosielämässäkään menee suunnitelmien mukaisesti.

Pääosin projektin työstäminen tapahtui netistä itsenäisesti tietoa hakien, mutta kuului siihen virkistävämpääkin tekemistä. Teimme työparin kanssa mm. yhden talkoopäivän liittyen jättibalsamien kitkentään. Talkoopäivä yllätti melko lailla, sillä meitä olikin siellä kunnon iskujoukko noin 20 henkeä kitkemässä jättibalsamia.

Kävimme myös niityn niittoon tutustumassa työparin kanssa ja lisäksi kävimme projektiin liittyvällä suunnittelualueella tutustumassa. Projektin ohella oli oppimisympäristön puolesta muitakin työtehtäviä, kuten lukupiirin alustuksen tekeminen ja osallistuminen lukupiireihin, sekä muihin kokouksiin. Omaehtoisesti myös suostuin oppimisympäristön monivalinnaisista vapaaehtoistyötehtävistä valitsemaan itselleni opasvideon laatimisen, liittyen oppimisympäristön Microsoft Teams -tilan käyttämiseen.

Kaiken kaikkiaan kesällä oli paljon tekemistä harjoittelun puolesta. Jos harjoittelulta luppoaikaa näytti jäävän, niin pääsinkin viettämään kesääni välillä pumpputekniikan parissa, mikä minulla oli kesäkurssina. Yhteenvetona harjoittelustani Kiertotalous 2.0 -oppimisympäristössä oli positiivinen ja opettavainen kokemus. Varsinkin projektityöskentelystä opin paljon. Projektia työstettiin kahdestaan, minkä puolesta tulee projektin onnistuminen enemmän omalle vastuulle, koska projektia tekemässä oli vähän henkilöitä. Tietysti myös yhteistyötaidot ja tietoteknilliset taidot saivat harjoitusta.

Vaikka harjoittelussa toteutettu projekti ei ollutkaan täysin oman alan aihe niin on projektityöskentelyistä aina hyötyä. Aiempaa kokemusta projektityöskentelystä minulla oli muutamalta koulun kurssilta, mutta näissä ei päässyt projektityöskentelyä niin hyvin kokemaan kuin harjoitteluni aikana.

Jerome Tornikoski
Ympäristö- ja vesitekniikan opiskelija